Vårblommor

Vårblommor måste vara något av det vackraste som finns. Framför allt i Sverige. Tussilago, snödroppar, krokusar och vitsippor. Man har väntat så länge på att de ska dyka upp och så plötsligt en dag är de bara där. Sedan blir det vår och grönt överallt och det är också vackert. Men just de där första vårblommorna som vågar sig upp där snön legat tung är så hoppfulla på något sätt.

Vårblommor 
Valborgsblommor från cykeltur i Västerås

Vägrenar som lyser gula av tussilago har jag inte sett här i Frankrike. Skogar fulla av vitsippor däremot. Och parken här intill är vit av tusenskönor. Tusenskönor är fina tycker jag. Och vilket vacker namn de fick. Tusensköna. På franska heter de pâquerettes. Undrar om det har något att göra med att de börjar blomma ungefär till påsk, Pâques? Ingen aning, men söta är de.

Tusenskönor i parken - Tusenskönor
Tusenskönor i massor i parken

Kommentarer
Postat av: Nilla

Hej! Vad kul, men ovanligt, att se en blogg med samma stilmall som min egen. Vi började tydligen att blogga samtidigt också!
Vilka fina vårblommor förresten!
Det var så jag hittade hit idag. via knuff.se och vitsippor.
Ha det bra!

Postat av: Jess

vårblommor är faktiskt otroligt fint! fina bilder:)

2006-05-08 @ 17:28:31
URL: http://jessjess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback