The Da Vinci Code, eller inte

Det blir nog inte Da vinci koden ikväll. Inte bara för att tårtan är fyra timmar försenad. Inte heller för att filmen blev utbuad och visslad åt under pressvisningen under festivalen i Cannes igår. Och inte för att Champions League-finalen spelas i Paris på Stade de France ikväll eller för att Christophe sjunger i Nouvelle Star.

Nej, snarare för att filmen visas på lite knöliga tider och för att en bioutgång ikväll innebär att någon av oss måste avstå från vin till födelsedagsmiddagen för att kunna köra ner på stan. Dessutom skulle jag helst vilja se filmen odubbad. Framför allt eftersom det utspelar sig i Frankrike och det är en hel del franska skådespelare med. I den dubbade versionen kommer det inte framgå om de pratar engelska med fransk accent eller lägger in franska ord i dialogen. Det är en av nackdelarna med att bo i en liten stad. Här finns ingen bio som visar odubbade filmer, som det gör i Paris och alla andra större städer.

Men det finns en hel del trevliga saker med småstäder också. Här är det till exempel marknad på onsdag förmiddagarna.

Marknad i Saint-Quentin 
En vanlig onsdagsförmiddag i Saint-Quentin

Kommentarer
Postat av: Polly

Usch på mig, jag har fortfarande inte tagit mig igenom boken. Jag har en jättesvacka i "läser-inte" just nu. Måste ju läsa den bums, sen blir det bio. Först bok. Så som det ska vara.

Postat av: Therese

Jag tyckte inte så mycket om boken men jag lär säkert gå och se filmen på en biograf som visar odubbat.
Läser just nu Bodil Malmströms bok Priset på vatten i Finistère och blir sååå sugen på att bosätta mig i en fransk småstad , nära havet

2006-05-17 @ 22:46:28
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Polly: Det är ingen större förlust att inte ha läst den. Jag läste den mest för att det pratades så mycket om den och jag vill veta vad det var. Dessutom bodde jag i Paris när jag läste den, och den handlar en hel del om olika ställen i Paris. Den är spännande, men inte så mycket mer.

Therese: Jag är inte heller superfan men kommer nog se filmen av samma anledning som jag läste boken, av ren nyfikenhet, för att se hur den är.
Visst är det charmigt med franska småstäder. Inte staden jag bor i speciellt mycket (den är för stor för att vara småstad, och för liten för att vara storstad) men i det stora hela. Vår lägenhet här går väl inte ens att jämföra med Bodils hus och trädgård vid havet...

2006-05-18 @ 08:29:45
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Gud vad jag har läst masas negativ kritik om filmen nu och jag blir ju besviken innan jag hinner gå och se den. Kommer att se den utan några förväntningar och hoppas på att jag blir positivt överraskad istället... :)
Jobbigt med biografer som enbart har dubbade filmer. Ajaj. Har de version orginale i Aix måntro? ;)

2006-05-18 @ 10:21:53
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

barajagjohanna: Aix är en studentstad så det tror jag nog att de har:) På allocine.fr finns Frankrikes alla biografer och de filmer de visar om du är nyfiken.

2006-05-18 @ 10:32:18
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Ouiiii, ils existent en vo! ;)
Huh, känner mig hyperosäker på grammatiken, vet absolut inte om det blev rätt där, jag behöver verkligen lite mer franskaplugg. Hihi.

2006-05-18 @ 13:54:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback