Snurrigt

Jag funderar fortfaranden på gårdagens revolutionerande upptäckt angående vinet och färgerna på vindruvorna. I natt låg jag och vred mina hjärnceller en efter en för att få klarhet i detta färgmysterium.

Jag kan förstå att man kan göra vitt vin av röda eller blåa vindruvor så länge det bara är skalet som är blått och druvans fruktkött är någorlunda färglöst.

Men kan man verkligen göra rött vin av gröna druvor? Var kommer den röda färgen från i sådana fall? Kommer inte det röda vinets färg från druvornas skal? Jag får det inte att gå ihop. Har jag blivit lurad?

Och rosévin, hur funkar det? I rosa champagne tillsätter man lite rödvin till champagne för färgen, men så gör man tydligen inte med vanligt rosévin. Då borde man väl ha röda druvor till rosévin? Eller rosa åtminstone...

Nu är jag alldeles snurrig. Tror jag ska ta och läsa på lite om viner någon dag. 

Kommentarer
Postat av: kristiina

i rött vin tillsätter man ofta ett färgämne, som för övrigt är gjort på löss, som ger en fin röd färg.

2006-05-15 @ 12:44:31
Postat av: Cocotte

Röda löss i vinet? Det blir bara snurrigare och snurrigare. Är det verkligen tillåtet? Skulle tro att vintillverkningen, åtminstone i Frankrike, är rätt reglerad när det gäller mystiska tillsatser.

Postat av: Mathias

Hej, jag kanske kan förklara lite...

I Europa, där vintillverkningen är väldigt strikt får inga som helst tillsatser tillsättas till vinet, m.a.o inga löss, däremot kan det möjligtvis förekomma i viner från nya världen (Australien, sydafrika, sydamerika), det vet jag inget om...
I Europa kommer den röda färgen uteslutande att skalet får vara kvar i vinet under jäsningen innan det filtreras bort vid lagringen...

Rosévin får sin röda färg från att de under en ytterst kort stund (några timmar) får komma i kontakt med det röda skalet, vilket gör vätskan blir lite rosa, sedan behandlas vinet som ett vanligt vitt vin...(dessa kallas Blanc de Noir). Andra Roséviner är en blandning mellan blå och gröna druvor...

Så fick man användning av sin 5-poängskurs i dryckeskunskap för en gång skull =)...

2006-05-15 @ 14:39:37
URL: http://mathias.mandalay.se
Postat av: Cocotte

Nämen tack Mathias, vilken fin förklaring.
Men det måste ju betyda att man inte kan göra rött vin att gröna druvor? I alla fall inte enbart gröna. Lite rött skal måste väl vara med då i alla fall? Alltså har jag blivit delvis lurad.

2006-05-15 @ 14:56:14
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Annette

Nix, inget rött vin av enbart gröna ("vita") druvor.
Kanske inte lurad, utan förvirrad av massor av information på en gång...

2006-05-16 @ 08:48:31
URL: http://fransktkok.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback