Merci McDo

Jag såg filmen Supersize Me i Arras förra helgen. Efteråt var det mingel med rödvin, lite fransk plockmat och diskussion. Filmen väcker helt klart en del funderingar, och även om jag inte var något fan av varken McDonald's eller läsk innan, så är jag det kanske ännu mindre nu.

Men så i onsdags befann jag mig på Paris paradgata Champs-Elysées. Klockan var över ett och jag var hungrig. Med en tunn plånbok och utan sällskap kändes inte de dyra brasserierna som något lockande alternativ. Det gyllene M:et däremot log inbjudande mot mig. "Kom in här, det är snabbt, enkelt och billigt." Så jag stegade in på McDonald's, eller McDo som fransoserna ofta säger. Men där var så hysteriskt mycket folk att jag snabbt stegade ut igen.

Den enda kassan som var ledig var den till McCaféet, men jag ville liksom inte ha en jordgubbspaj.

McCafé 

Tillbaka ute i folkmyllret behövde jag inte gå många steg innan den franska McDonalds-varianten Quick uppenbarade sig. (Eller förresten så är inte Quick franskt, utan belgiskt har jag fått lära mig, men de finns i alla fall överallt i Frankrike.) Jag gick in där istället. Beställde någonting som inte var speciellt gott men som inte heller smakade illa. Åt ensam i en rörig sal. En kille spillde Cola på min mat. Han bad om ursäkt. Jag sa att det gjorde ingenting, jag hade inte tänkt äta upp det ändå. Sedan gick jag ut igen.

Jag tänkte på alla pengar som hamnar i McDonald's kassor varje dag. Inte konstigt att de tackar artigt på soptunnorna.

Merci McDo 

Kommentarer
Postat av: tiffany elsa peretti

En kille spillde Cola på min mat. Han bad om ursäkt. Jag sa att det gjorde ingenting, jag hade inte tänkt äta upp det ändå. Sedan gick jag ut igen.

Postat av: ddd

Jag tänkte på alla pengar som hamnar i McDonald's kassor varje dag. Inte konstigt att de tackar artigt på soptunnorna.

2010-07-22 @ 07:13:17
URL: http://http://www.salestiffany.com/
Postat av: dd

(Eller förresten så är inte Quick franskt, utan belgiskt har jag fått lära mig, men de finns i alla fall överallt i Frankrike.) Jag gick in där istället. Beställde någon


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback