Glasögonorm

De ringde från optikern och sa att mina glasögon var klara att hämtas. Spännande. Jag tror att jag valde fel till slut, men jag blev helt nipprig av att prova hundra olika bågar iaktagen av ett gäng optikermedarbetare och resten av butiken att jag till slut bestämde mig för ett par så där pang bom vi tar dom här. Sedan efteråt ångrade jag mig och önskade jag att hade provat lite till men jag tror faktiskt inte att det hade gjort mig klokare. Jag kände mig osnygg i alla modeller. Jag gillar inte glasögon helt enkelt.

Valde i alla fall ett par rätt små och hyfsat diskreta. John Lennon hette dem, men de var inte runda. Just nu kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg hur de såg ut, ska hämta dem i morgon. I vilket fall som helst kommer det att bli bättre än glasögonen jag har nu eftersom jag haft dem sedan gymnasiet och tydligen blivit ungefär dubbelt så mycket närsynt sedan dess. Och i värsta fall kan jag skaffa mig nya glasögon nästa år om jag fortfarande har pojkvännens mutuelle (tilläggsförsäkring) för den betalar allt. Eller nästan i alla fall. Mina glas var så dyra (minus åtta kräver sina flaskbottnar, men de går att slipa ner till smala glas fast då kostar det mer) att jag kommer att få betala en liten del själv. Kommer inte ihåg hur mycket det blev till slut, tror det var runt 20 euro per glas, men det är ju ingenting när man tänker på hur mycket det kostar med nya glasögon, linser och linsvätska för ett år. Dessutom får jag ett par snoffsiga solbrillor på köpet. Eller för en euro extra.
Optikern erbjuder ett andra par glasögon för en euro när man köper ett par brillor. Men då får man bara de billigaste glasen och för mig innebär det flaskbottnar så jag tog ett par solisar istället.

Så summa summarum, för mig var det en bra affär att skriva på ett certificat de concubinage. Och att skaffa mig en pojkvän med en bra mutuelle. Men det var inte i första hand på grund av hans mutuelle som jag valde honom. Faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback