En promenad till badhuset

Jag var på utflykt till la piscine municipale, det lokala badhuset. Dum som jag är hade jag inte kollat upp öppettiderna innan och kom dit för att upptäcka att just den timmen jag var där hade de stängt. Jag tror att det var stängt för simskola för det forsade in barn. Franska barn går inte i skolan på onsdagseftermiddagarna, i stället fyller de upp badhusen till bredden.

Så det blev ingen simning för mig idag. Jag tog min badmössa och vandrade hemåt, genom parken. Vädret var vackert men i minidjurparken gapade fågelinhängnadena tomma. Alla tamfåglar måste hållas inomhus på grund av smittorisken. Påfågeln, hönorna och de andra tamfåglarna gick och sprätte någon annanstans, om de nu fortfarande sprätter. Vildänderna däremot guppade fortfarande fram längs kanalen, till synes omedvetna om krassliga kamrater och massavlivningar.

Ingenting speciellt hände. Jag såg en hund som såg ut som en björn, men ingen pojke som hette flicka.

Och om ni undrar över badmössan så kan jag tillägga att det är obligatoriskt att ha badmössa i franska badhus. Killar måste dessutom ha tajta badbrallor à la speedos. Fladdriga boxershorts är inte tillåtna. Varför det är så vet jag inte riktigt. Jag antar att man vill undvika att hår och allt annat som hänger löst kommer i direkt kontakt med vattnet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback