Midsommarhelg i Aisne

Så var midsommarhelgen till ända. Vi har haft besök i helgen. Därav inget bloggande.

Det blev ett ganska lugnt midsommarfirande för vår del. Var visserligen bjuden till ett svenskt midsommarfirande i en park i Paris, men bestämde mig för att stanna här. På midsommarafton fikade jag med en svensk tjej som bor i Amiens och hennes svenska franska bulldogg Olle. Vi fann varandra på ett svenskt-franskt
forum. Två svenskor i Picardie. Hur hamnade vi här?

Hon frågade mig om det här var den tråkigaste regionen i hela Frankrike. Vad svarar man på det? Tidningen Le Nouvel Observateur har i en undersökning rankat de olika franska departementen utifrån en rad olika kriterier. Aspekter som levnadskostnad, miljö, hälsa, ekonomisk dynamism, kulturellt utbud, vårdutbud, utbildningsnivå, väderförhållanden och så vidare tas upp. I den slutliga, totala rangordningen hamnar departement jag bor i, Aisne, på plats 96 av 96. Sist. Sämst. Dessutom är landskapet platt och erbjuder i princip bara åkrar. Inga berg, inget hav, nästan inga sjöar. Så ja, vad svarar man?

Amiens ligger visserligen i departementet Somme, och de hamnade "bara" på 87:e plats.

I övrigt blev det ingen typisk midsommarmat till slut. Trots att det går att hitta både sill och knäckebröd i affären.

Vas-y, Wasa 
Vas-y, Wasa

Jordgubbar blev det i alla fall. Framför fotbollen. Frankrike mötte Togo. Jag tänkte skriva något fyndigt om att jordgubbarna var lika vattniga som det franska spelet men jag låter bli. Jordgubbarna var vattniga, de smakade ingenting. Kanske är det slut på jordgubbssäsongen här. Frankrike slog Togo. Fattas bara annat. Många av spelarna i Togos lag spelar i Frankrike. Ofta i division 2 eller ännu lägre. Därmed är det inte slut på den franska insatsen i VM. Än så länge.

Tyskland blev för svårt för svenskarna. Ingen överraskning, men trist ändå.

Igår hade vi tänkt bjuda ut våra gäster på en picknick i parken. Då spöregnade det hela dagen. Istället blev det picknick på vardagsrumsgolvet. Aisne hamnade inte på plats 88 av 96 i väderrankingen av en slump.

Alternativ picknick 
Alternativ picknick

Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Den där picknicken ser ju mysig ut. :)
Stavar man det pique-nique på franska?

Postat av: Therese

Håller med Johanna , tycker också den ser mysig ut

2006-06-26 @ 19:43:01
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Det var mysigt. Kanske hade det varit ännu mysigare utomhus, men man kan inte få allt:) Vi hade haft jättefint väder dagen innan och suttit på uteservering till långt efter midnatt i bara kortärmat, men det framkommer inte i texten eftersom jag kände för att vara lite klagig av mig.

Och yes, eller oui kanske jag borde skriva, det stavas pique-nique.

2006-06-27 @ 11:16:59
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: François

Vad kul att ni hittade varandra tack till forumet !

2006-06-27 @ 23:40:13
URL: http://www.photos-suede.com/forum/index.php
Postat av: Cocotte

François: Javisst. Tack, tack till dig!

2006-06-27 @ 23:45:25
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback