Les César du Cinéma

Den franska motsvarigheten till Oscarsgalan, la nuit des César, visas just nu på Canal+. Även vi som inte betalar för Canal+ och som vanliga fall bara får titta på kanalen ett par timmar om dagen får se Césargalan.

De battre mon coeur s'est arrêté kammar hem storkovan. De är på sex eller sju pris redan, och det är inte slut än. Hugh Grant fick ett hederspris och höll ett långt tal på knackig, men charmig franska.

Galan började inte på utsatt tid för att ett gäng franska scenarbetare (les intermittents du spectacle) hindrade produktionen. De strejkar och protesterar mot att det inte finns något socialt skyddsnät för folk som jobbar med film och som bara har tillfälliga kontrakt under tiden som filminspelningen varar. Då och då reser sig någon upp i publiken och skriker något och sedan blir han eller hon bortburen. Fast det får vi inte direkt se i tv. Vissa visar sitt missnöje i tacktalen, andra är bara glada och nöjda och säger merci beaucoup.

Skådespelaren och regissören Valérie Lemercier, som jag gillar, håller i det hela. Carole Bouquet  är juryns ordförande och tjusig som alltid. Men som de flesta galor tycker jag att det blir lite långt och tjatigt. Upptäcker att jag inte har sett speciellt många av de prisade franska filmerna. Det får det bli ändring på.

Kommentarer
Postat av: Polly

Varför får man den känslan av att fransmän alltid strejkar? Alltid verkar det finnas något tillfälle värt att strejka för. Har du svepts med än, av strejkarvågen?

Postat av: Cocotte

Ja här strejkas det och demonstreras ofta. Det är en del av den franska kulturen. Inga förändringar utan bråk.
Själv har jag hållit mig svenskt lugn än så länge.

2006-02-27 @ 16:49:48
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Polly

Tycker nog att du ska ta seden dit du kommer..! Bäva månde fransoserna!!

2006-02-27 @ 23:58:49
URL: http://pollybloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback