Jeux olympiques

OS pågår. Om det nu var någon som inte märkt det. Frankrike har lyckats skrapa ihop två medaljer. Sverige har ingen. Jag känner mig underlägsen.

Igår i bilen slog jag över till France Info, nyhetsradiokanalen, och hamnade mitt i upploppet i en längdskidåkningsuppgörelse. Till en början var kommentatorerna exhalterade för det fanns faktiskt en möjlighet att Frankrike skulle ta sin första OS-medalj i längdskidåkning någonsin. Fast det stod ganska snabbt klart att så inte var fallet. Istället tycktes gulduppgörelsen stå mellan en italienare och en svensk, Anders Ssodergränn. Ja, heja Anders Södergren ropar jag så högt att jag nästan överröstar Gamla Clios buller.

Kommentatorn pratar lite runtomkring om lite allt möjligt och säger att det nu inte är många meter kvar till mål och att det fortfarande står mellan Anders Schlodren och italienaren. Det är en hård kamp säger radiogubben. Men det verkar som att svensken har vunnit. Ja, hurra, allez la Suède, ropar jag. Radiogubben harklar sig lite och säger att nej, först nu passerar de mållinjen, och den olympiska mästaren i 30 kilometer är... (lång paus)... ryssen, ja det är ryssen som vinner, före norrmannen.

Va? Vi två i bilen tittar oförstående på varandra. Var kom ryssen ifrån? Svensken hade ju så gott som vunnit sa radiogubben och så kommer det en ryss. Och en norrman.

Det är lite oordning i radion ett tag. Någon annan kommer in och intervjuar den franske killen som vann störtloppet. Sedan går de tillbaka till längdskidåkningen där kommentatorn ursäktar sig och säger att han satt lite illa till för att se upploppet.

Satt lite illa till? Och ändå kommenterade han med en sådan inlevelse?

Jag känner mig snuvad på en guldmedalj. Av France Info. Kan man överklaga?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback