Dags att syna och bli synad

Igår var jag hos ögondoktorn. Jag hade tid klockan 16. Jag kom väl fem i eller så, i lagom tid helt enkelt. Det hade jag inte mycket för. Väntrummet var proppfullt och jag han läsa tre Elle, en Vogue och några gamla Femme Actuelle innan jag fick komma in klockan 18. I väntrummet var det varmt och bredvid mig satt ett par som hånglade hela tiden så att det sörplade. Jag försökte att inte störa mig på slurpet, det var ju trots allt Alla hjärtans dag. Men lite obekvämt var det. Jag ville mumla ”get a room” men lät bli. Sedan fanns där en gubbe som hade läskig hosta, två söta små tanter, en livlig treåring och lite annat smått och gott. Folk kom och gick förstås. Så är det med väntrum.

Jag kom in till den inte alls trevliga, men något stressade och väldigt överbelastade ögondoktorn. Fick kolla i lite maskiner. Läsa siffror. Kolla trycket i ögonen. Allt i superspeed. Sedan droppade hon i grejer som sved utan att säga vad det var och så fick jag gå tillbaka till väntrummet med rinnande ögon och utan spegel. Hon hann trycka in en fyra patienter till eller så innan jag fick gå in igen. Hon kollade med lite andra maskiner och sa att allt var bra förutom att jag var mycket mer närsynt än vad jag hade linser för. Sedan skrev jag en check på 45 euro, fick recept på glasögon och linser och så var det klart. Häpp.

Gick in på toan men där fanns inte heller någon spegel. Jag ville bara kolla hur jag såg ut eftersom ögonen runnit så mycket men det gick visst inte. Så jag gick ut på stan. Gick in i mataffären Monoprix. Kände plötsligt att jag inte såg mycket alls. Hittade en spegel och upptäckte att jag istället för blåa ögon bara hade pupiller. Enorma pupiller. Hu, inte undra på att folk kollade konstigt. Jag blev bländad av mjölkdisken, tiitade ner och gick hem.

scary eyes

När jag kom hem kollade jag lite noggrannare på papprena jag fått och upptäckte att hon höjt min styrka från -5,75 och -6 till -8 och -8,5. Kors. Inte visste jag att jag såg så dåligt. Jag gör ju ändå linskoll hos optikern i Sverige var sjätte månad eller så och han har inte sagt något. Sist jag var där bad jag i och för sig om starkare linser för att jag såg lite kasst så då fick jag starkare, men inte så himla mycket starkare. Tycker att det är skumt och det tyckte optikern som jag var hos idag också så jag ska gå tillbaka dit på synkoll på onsdag. Det är ett stort projekt det här med synen.

Dryga två enheter. Är inte det jättemycket? Jag menar jag kan ju utan problem läsa textremsan på tv (om nu inte allt vore dubbat i Frankrike), läsa vägskyltar och när någon skriver på en tavla. Men kanske har jag vant mig vid att se lite halvdåligt. Jag är konfunderad.

Kommentarer
Postat av: krokofanten

Lilla vän, gå förgudsskull till en annan optiker!!!
Jag har en jättebra men hon har mottagning i Le Perreux sur Marne (94) kanske lite lång väg att åka... Eller en annan vid Place Gambetta i 20:e i Paris. Det finns en hel hög "charlatans" här... "En plus" ögonen är ju jätteviktiga!
Om du vill ha adressen till damen i Paris är det bara att säga till...
Jag har runt -6.00 på båda min ögon och det brukar inte försämras så till den milda grad. Jag misstänker att människan läste fel så stressad som hon verkar...

Postat av: emenyn

Hmm. Låter lite skumt det där. Kanske vill ögondoktorn tjäna extrapengar på dig. Har hon mätt ditt ögontryck?

2006-02-16 @ 16:34:19
URL: http://emenyn.bilddagboken.se
Postat av: Cocotte

Tack för era kommentarer:)
Jag var där en gång tidigare men då lyckades hon inte hitta någon skärpa så därför fick jag komma tillbaka utan linser. Hos optikern i Sverige brukar jag inte kunna läsa de minsta bokstäverna men han säger att det är så jag är. Det blir inte bättre. När ögondoktorn visade den här skärpan har du nu, och den här kommer du att få, såg jag ju att det var skillnad. Fast jag undrar om det inte är lite för starkt. Det undrade optikern jag var hos igår med mitt "recept" också, så därför ska tillbaka dit i nästa vecka för en synkoll hos dem också. Sedan får vi väl se.
Och ja, hon mätte ögontryck och kollade en del annat också men det var inga fel på ögonen. Bara att jag var en massa mer närsynt än vad jag hade linser för...

2006-02-16 @ 17:54:37
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Krokofanten

Det var ju en annan ögonläkare som jag menade men det förstod du nog...

2006-02-16 @ 18:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback