Yttepyttepaket

Eftersom jag tar min nya roll som faster på största allvar har jag varit runt i stadens bäbisbutiker och pillat på en massa söta bäääbikläder. Ni vet sådana där yttepyttiga små strumpor som man själv knappt skulle få in stortån i, gullepluttiga små minitröjor och snusselusspyjamasar och en massa annat nuttinutt. Det är så gulligt. Jag tror jag dööör.

Jag köpte några små saker, vek ihop de fint och stoppade i ett kuvert tillsammans med ett kort. Sedan gick jag till posten. Tanten i luckan vägde mitt lilla paket och sa sedan:
- Det blir 15 euro tack.

Men jösses. 15 euro? För mina små yttepyttsaker? De är ju mer än vad är värda tillsammans. För det får man nästan en enkelbiljett till Skavsta med RyanAir. Kuvertet vägde 102 gram enligt min berömda
hushållsvåg men enligt damen i kassan fanns det ingen möjlighet att skicka det för mindre än 15 euro.

Jag lyckades engagera hela lilla postkontoret. Damen bakom mig i kön tyckte också att det var dyrt och jag sa att det var bebiskläder och sedan frågade damen lite längre bak i kön vems bebisen var och sedan var kacklet igång. Frågor om vad en svensk gör i Saint Quentin och om bebisen var en flicka eller en pojke och hej hå. Folk är liksom inte så stressade i småstäder.

Jag skickade inte paket till slut. Och Elliott om du läser det här (jag är osäker på om du kan läsa än och om du har tillgång till Internet på BB), det är inte så att jag inte tycker att du är värd 15 euro. Men som du kanske vet så kommer ju din farmor och farfar hit i helgen och då kan jag skicka paketet med dem. Och kanske köpa dig en finare present för de där 15 europengarna. OK?

Tummen ner för franska posten 
Tummen ner för franska posten

Kommentarer
Postat av: Emelie

Va! 15 euro för det där lilla paketet! Det var dyrt. Jag kommer ihåg när jag skulle skicka paket till min kompis som var i/på Irland och det kostade 90 kronor, mycket dyrare än innehållet! Dumma posten.

Postat av: Cocotte

Emelie: Ja, jag börjar funderar på om inte posttanten druckit knassaft på kafferasten för det verkar ju lite överdrivet.
Nu spelade det inte så stor roll eftersom jag ändå får sverigebesök i helgen. Annars hade jag nog gjort närmare efterforskningar.

2006-04-04 @ 22:07:21
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Frida

Tror tyvärr att det kan vara rätt. Det kostar drygt 50 kr att skicka ett vadderat kuvert inom Sverige och då var det den minsta storleken...

2006-04-05 @ 09:51:26
Postat av: ale

La Poste är dyr och dålig tycker jag. Sist beställde jag 1 dvd, 1 cd och en bok från Fnac och det dröjde hela 12 dagar innan paketet kom fram. Det kostade 20-25€ (Colissimo Suivi). Paketet var fast i Gennevilliers i 5-6 dagar. Höll på att bli tokig. När jag beställer från Italien kostar det ungefär samma men de skickar med FedEx och allt levereras till min dörr på max 48 timmar.

2006-04-05 @ 21:43:37
Postat av: Cocotte

Frida: Visst är det tråkigt att det ska vara så dyrt. Det är ju roligt att skicka och att få paket.

ale: Oj det var dyrt porto för Fnac-beställningen. Jag har beställt några grejer på Internet och då har det gått fort och inte varit allt för dyrt. Men det gäller väl att ha tur. La Poste känns inte alltid helt pålitlig...

2006-04-06 @ 10:29:44
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Fred

Det låter som om det blev något fel! När mina föräldrar skickar något till Sverige är det alltid tyngre än 102 gram :-D men aldrig så dyrt! Men det finns iaf postkontor att gå till...

2006-04-15 @ 16:32:39
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: hibiscus

Jag förstår din frustration. Jag blir också förbannad när jag skickar paket från Sverige till Frankrike. Själva portot är oftast dyrare än innehållet ... :-(
(Jag har skivit om det på min blogg också förresten.)

2006-06-04 @ 19:24:27
URL: http://hibiscus.mon-blog.org/index.php/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback