Sonettmaskin

DN Kulturs hemsida kan man skapa sin egen sonett. Det är bara att klicka ihop en massa meningar i "Sonettmaskinen" och så hopp har man gjort sig en sonett. Jag brydde mig aldrig om att utmana Stefan Holm men jag klickade ihop följande sonett:

På dagis får man klossar att sortera
En del är stora, andra är rätt små
Man lyder snällt, men undrar varför då
Men Varför? verkar ingen acceptera

Man mular sina kompisar med lera
Man skriker så man närapå blir blå
Då nyper någon plötsligt i ens tå
Ens kropp, ens minne ­ allt tycks haverera

Det här att vara ung, det är en mara
Men allt man kan få fram nu är ett skrik
Det är ens öde, att man dömts att vara

Man får en filt. Man tuggar på en flik
Som vuxen kan man äta godis bara
Men man är inte rar, man har kolik

Nja, jag vet inte riktigt. Känns inte som ett mästerverk. Kul idé i alla fall. Det är poeten Lotta Ohlsson som har gjort sonettmaskinen. Med alla olika kombinationer som finns kan man skapa dryga 6 miljoner sonetter. Det är många sonetter...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback