Sverigeartikel på franska

Artikel i Le Monde om den svenska modellen.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Kan man får en sammanfattning på svenska? Fattar nada...

2005-11-28 @ 20:46:16
Postat av: emenyn

Oj oj, jag kunde franska lite hyfsat en gång i tiden, men nu fattar jag bara vart tredje ord ungefär. Vad är den svenska modellen?

Postat av: Cocotte

oj förlåt har glömt att svara på det här. La mest in länken till artikeln för att jag inte orkade läsa den när jag hittade den, men ville inte glömma läsa den nästa dag:)
Artikeln handlar om svenska reformer och den "svenska modellen" för tillväxt med en stark offentlig sektor. Det står att Sverige fick känna på en rejäl kris i början av 90-talet med ökad arbetslöshet och uppköpta storföretag, men att man tack vare olika reformer och framförallt en uppstramning av den offentliga sektorn fått ner arbetslösheten till 5 %, ökat tillväxten och ändå har kvar tryggheten i samhället.
Enligt Thomas Östros är receptet att öppna upp mot konkurrensen, satsa på forskning, utveckling och universitet samt att ha kvar en stark, om än anpassad och mer flexibel, offentlig sektor.
Det ifrågasätts också om Frankrike skulle kunna ta efter de svenska reformerna, men konstateras att förutsättningarna inte är desamma. Frankrike är mycket större och vårt beteende och inställning till samhället inte är desamma...
Det står också att Thomas Östros undrar varför Frankrike fruktar globalisering och att öppna upp sig mot världen.
Ja lite kort och snabbt. Det är alltid intressant att läsa artiklar som jämför Sverige med Frankrike, framför allt för en sådan som jag... Den här artikeln var väldigt positiv och det verkar som att Sverige är värsta idyllen där allt är frid och fröjd. Vad gör jag i Frankrike egentligen?

2005-12-01 @ 22:01:26
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback