Bilåkande

Igår blev det mycket bilåkande. Från Grenoble till Arras (783 kilometer) där vi släppte av Damien och Anne-Isabelle och sedan tillbaka till Saint Quentin (84 kilometer till). Fyra personer och packning i en Renault Clio från 1992. Det var lite trångt, men det rullade på rätt bra. Franska motorvägar är dyra men bra. I och med att de är dyra är där inte så mycket folk och på söndagar får i allmänhet inte lastbilar vara ute och köra så då är det ännu tommare. För att slippa betala motorvägsavgifter väljer många att ta andra vägar än motorvägen. Trevligare än motorvägen. Man får se mer. Men långsammare. Och mer olycksdrabbat. En kampanj för att öka trafiksäkerheten och få folk att tänka efter är att på varje ställe där en dödsolycka skett står nu en svart pappdocka. På dockan står det vilken ålder personen hade när den omkom. Och visst är det rörande och sorgligt med två pappdockor där det står "Jag var 11 år gammal" och "Jag var 8 år gammal". Det om något borde få folk att tänka till. Ändå blir jag omkörd när jag kör i 100 på en 90-väg. Och ändå finns det många som inte tvekar att sätta sig i bilen efter att ha druckit både ett och två glas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback