Svenska utan smärta

- Goddag, fru Lund !
- Goddag, herr Berg ! Hur står det till ?
- Tack, bra. Hur mår ni själv ?
- Tack, bara bra. Vi ses väl i morgon.
- Javisst.
- Adjö då och hälsa fru Berg.
- Tack. Adjö.


Min fransman lär sig svenska med hjälp av metoden Assimil - Le suédois sans peine. Texten ovan är andra lektionen. Jag tycker att den är lite kul. Modern. Dessutom pratar de med roliga röster på cd-skivan. Boken är daterad 1984 men känns betydligt äldre. I senast lektionsavsnittet vi gjorde återfinns bland annat följande stycke:
- Vi har just fått ett telegram från farbror Anders. Han anländer i morgon till Sverige. Han har inte varit här på länge !

Ett telegram? När skickade man telegram? Gjorde man det på 80-talet? Det känns som väldigt länge sedan.

Fast jag tror att Assimil kan vara en rätt bra metod för att lära sig lite svenska. Man får försöka bortse från utrop som "Din lyckans ost" ("Ton fromage chanceux ?") och "Ack ja" som de envisas med hela tiden. Däremot krävs det nog en lite flitigare elev och en lite mer driven lärare för att det ska ge några slående resultat.

Jag upptäcker själv hur svårt det kan vara att översätta från svenska till franska ibland. Framförallt om man vill göra det ordagrant. Många ord kan betyda olika saker i olika sammanhang och i olika kombinationer. Men så är det ju med alla språk. Det är inte så att franskan är bättre hävdar jag när fransmannen beklagar sig över att det är ologiskt. Han är den typiska ingenjörstypen som gärna vill förstå hur saker och ting fungerar och som älskar att förklara varför saker och ting fungerar så som de gör. Varför ett språk är uppbyggt som det är tycker han är ungefär lika intressant som jag tycker att det är att få reda på hur ett kylskåp fungerar. 

Le Suédois sans peine, tome 1









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback