Le Beaujolais nouveau est arrivé (en retard)

Skjutsade pojkvännen till jobbet i morse. De skulle fira det nya Beaujolais-vinet på eftermiddagen och då ville han helst slippa köra hem sedan. Egentligen är det den tredje torsdagen i november varje år som det är Beaujolais Nouveau, dagen då årets Beaujolais-vin släpps. Fast då hade de inte tid att fira på hans jobb. Bättre sent än aldrig heter det ju. De har alltid en liten "pot" på fredageftermiddagarna då de dricker whisky, vin, martini eller vad man nu vill ha. Men idag var det ingen liten utan en stor. De skulle fira någon som går i pension också, och då brukar champagneflaskorna åka fram. Så då är det ju klokt att inte köra hem.

När jag googlade på Beaujolais nouveau hittade jag en
artikel i Chicago Tribune med ett ganska franskt citat:
"Instead of drinking Coke, we are telling young people it's better to drink a glass of Beaujolais," said Michel Rougier, head of the group promoting the region's wines.

Tja, jag vet inte vad som är bäst. Cola eller Beaujolais. Jag tar nog Beaujolais i alla fall.

Förra året bodde jag i Paris när det var Beaujolais Nouveau. Mina föräldrar var på besök och vi var på en bistro och åt sallad, eller jag och mamma åt sallad och pappa åt stek, med en flaska Beajoulais nouveau. För sex år sedan (hjälp vad länge sedan, vilken åldersångest jag fick nu) var jag i en by i Beaujolais någonstans och firade 1999 års Beaujolais-vin. Kommer ihåg att en massa vintunnor och så vid midnatt deklarade byns borgmästare: "Le Beaujolais nouveau est arrivé!" och plötsligt hade vi alla plastmuggar med ett ungt och lättdrucket vin i handen. I år var jag i St Quentin med min fransos och två andra kompisar. Vi åt raclette och drack beaujolais. Tanken var att vi skulle gå ut efteråt, men efter en så kraftig överdos av ost som en raclettemåltid ofta innebär slutade vi uttmattade på soffan.

Alla Beaujolais nouveau där emellan har jag nog inte firat alls. Vad jag gör och var jag är nästa år den tredje torsdagen i november vet jag inte. Jag återkommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback