En stjärna i fönstret

Nu har det gått och blivit andra advent. Jag hittade en bortglömd julstjärna i en resväska. I vitt papper från Granit. Satte upp den i fönstret i vardagsrummet och tänkte än en gång på hur smutsiga fönstren var. Jag frågade pojkvännen när han tvättade fönstren senast. Det visade sig att det hade han aldrig gjort. Han har ju trots allt bara bott i lägenheten i lite drygt ett och ett halvt år... Jag har förstås sett att de var smutsiga innan och kommit så långt att jag köpt en fönsterputsgrej. En integrerad svamp, skrapa och sprayflaska. Mycket tjusig för en euro. Fast sedan har den blivit liggande. Man ser ju ut i alla fall. Men idag kände jag att jag inte ville sätta upp min julstjärna i ett så smutsigt fönster. Så jag tog ett krafttag och attackerade min fönsterputsgrej. Den var måttlig effektiv visade det sig. Eller kanske var det min fönsterputsningsteknik som är måttligt effektiv. Lite randiga är fönstrena nu, men de är betydligt mycket renare än innan. Och julstjärnan lyser.

Bortsett från fönsterputsningen har det varit en slö dag idag. Vädret har varit skrutt. Regn och blåst. Det har blivit varmare.

Jag fick lust att baka lussebullar eller pepparkakor eller något annat pyssligt. Enda haken var att jag saknade i princip alla ingredienser utom möjligen smör och socker. Det är söndag idag vilket betyder att affärena är stängda. Skulle jag ge mig på pepparkaksbak saknar jag dessutom en kavel, pepparkaksformar, bakplåtspapper, en bra ugn (har en knepig gasugn utan termostat) och vad mer kan man tänkas behöva. Så det blev inget bak. Kanske en annan gång. Vi gjorde en flan i alla fall. Till tonerna av Jean Leloup. Det är något franskt och sött. En flan alltså. Inte Jean Leloup. Han är kanadensare och inte speciellt söt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback