Back in Paris

Back in Paris. It's been a while sen sist. Pais är sig likt. Lika stort. Lika mycket folk. Min tå är blå. Eller grå av smuts kanske. Sitter på en bänk i en park i skuggan av Champs Elysées. Brevid sitter ett äldre par och löser varsitt korsord. Är de på semester? Eller är det riktiga invånare i det åttonde arrondissemanget som faktiskt går ut i parken för att sätta sig på en bänk och lösa korsord.

Hur klarar man ett helt liv i Paris? Dag efter dag i metrons evigt långa tunnlar. Trängas mellan reklamskyltar för filmer, underkläder, Louvren, läsk, musslor och Disneyland. Trängas bland de stressade affärsmännen, de bortkomna turisterna och oss som invandrat till Frankrike och som ständigt söker vår plats i huvudstadens brus.


Jag går på Avenue de la Grande Armée. En Smart car står parkerad mitt på trottoaren. Är man smart så är man. Det är varmt. På de fulla uteserveringarna blandas tursiterna med affärsmänniskorna i sina arbetskläder. Kostym och slips. Överallt möter jag unga män i kostym och slips. Bank of China, Banque de France, banka mig hårt i huvudet. 

Med Triumfbågen i ryggen går jag förbi huvudentrén till företaget dit jag ska på intervju. Är två timmar för tidig. Ovanligt för en sista minuten-människa. Går vidare mot Porte Maillot. En bärgningsbil plockar bort felparkerade bilar. Lätt som en plätt lyfter den iväg en fet Merca och kör iväg.

Sätter mig i en park och funderar på typiska intervjufrågor. Vem är jag och vad är jag bra på. En kille sätter sig till höger och föröker påkalla min uppmärksamhet genom att göra psst-ljud och smacka med tungan. Det lyckas inte. Jag vänder mig bort. En annan kille i beiga chinos kollar noga att det inte ligger något hundbajs i gräset innan han slår sig till vänster om mig. Han tittar på mig och fånler. Jag tittar bort. Vad är det med mig idag? Har jag plötsligt utvecklat någon sorts sexuell karisma som får alla män på fall? Tidigare på dagen, på stationen i den lilla staden där jag väntade på tåget till Paris kom en gubbe och sa: "C'est à vous ces beaux yeux ?" (ung. "Är dessa vackra ögon dina"). Jag fattade inte först, ytlänning som jag är. Så han repeterade. Vad säger man? "Nej de tillhör honom därborta"?


Intervjun gick sådär. Hade oroat mig rätt mycket i onödan. Jobbet var okvalificerat och man ska vara beredd att jobba långa dagar (och gärna lördagar också) för lite pengar. Ett överfullt kontorslandskap där folk sitter på rad vid långbord. De flesta är unga. Men ett dåligt jobb är väl bättre än inget jobb, så vi får väl se.


Kommentarer
Postat av: Niclas

Visst finns det alternativ i all trangsel. Man kan som jag bo en liten bit utanfor med en liten tradgard och valja pulsen nar det sjalv passar. Ett mer selektivt njuta nar det finns ett behov av det.

Det finns en hel del bank/affarsman, stress, folk som som skiter i om din ta ar bla. Att falla in i sitt eget tempo och endast njuta och lata allt som borde tara pa din sjal bara rinna av som en effektiv regnrock i skyfallet som foll i morse.

For det ar det som Paris erbjuder pa ett satt som inget kan tavla med. Att njuta av passionen for livet, kanslorna, pa gott och ont. Att kanna lite motstand, men ocksa uppleva obehindrad gladje i en mer dynamisk atmosvar.

Sjalv sa ar jag en tyst rebel i finanskvarteren som idag har pa min slitna jeans med hal i, aven om min hogsta chef i London KRAVER kostym och ser det som foretaget image. Sa njut av allt som erbjuds, det gick jag, till fullo.


Valkommen till djungeln.

2005-08-19 @ 17:09:07
Postat av: Cocotte

Jag njuter av Paris. Jag älskar staden, människorna, pulsen. Även fast jag gatt samma gata upp och ner varje dag i sex manader kan jag liksom bara stanna och titta mig omkring och tänka "wow jag är i Paris". När jag kommit tillbaka till den lilla staden och tvättat fötterna längtar jag tillbaka. Fast ibland när jag är i Paris längtar jag bort. Jag skulle inte kunna leva ett helt liv inne i Paris même, men det finns som sagt utkanter och oaser i staden där man kan andas ut för att sedan attackera storstaden igen och suga in alla intryck.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback